chayotes نمایش گلکسی افزاری سامسونگ

chayotes: نمایش گلکسی افزاری سامسونگ سامسونگ نمایشگر سرگرمی چه خبر از کجا ؟

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در ۱۴۰۰ وجود دارد / محمود صادقی

    یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با دفاع از مدیریت لاریجانی در مجلس و حرفه‌ای و تحسین‌برانگیز خواندن آن راجع به احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در ان

    احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در ۱۴۰۰ وجود دارد / محمود صادقی

    محمود صادقی: احتمال حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی در ۱۴۰۰ وجود دارد

    عبارات مهم : انتخابات

    یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با دفاع از مدیریت لاریجانی در مجلس و حرفه ای و تحسین برانگیز خواندن آن راجع به احتمال حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: این احتمال را رد نمی کنم که اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ ناگزیر به حمایت از فردی با شاخصه های آقای لاریجانی شوند.

    محمود صادقی همچنین عملکرد فراکسیون امید را قابل دفاع ولی مطلوب ندانست و حتی با انتقاد از نحوه هماهنگی ها در صحن مجلس جهت رای دادن به طرح ها و لوایح به این فراکسیون نمره ۱۲ داد.

    این نماینده اصلاح طلب مجلس همچنین با اذعان به این عنوان که اصلاح طلبان از دی ماه جایگاه گذشته را در افکار عمومی ندارند، علت آن را احساس تعهد و مسوولیت رهبران اصلاح طلب به ایران، انقلاب و نظام جهت جلوگیری از اخلال در امنیت کشور عنوان کرد.

    احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در ۱۴۰۰ وجود دارد / محمود صادقی

    محمود صادقی نماینده پایتخت کشور عزیزمان ایران و دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها با حضور در خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با خبرنگار این رسانه در موضوعاتی همچون پشت پرده پیامک های تهدیدآمیز به نمایندگان، ارزیابی عملکرد فراکسیون امید، راه اندازی پارلمان اصلاحات، آخرین اوضاع پرونده های قضایی اش و دانشجویان بازداشتی و رابطه اش با سپاه پرداخت. مشروح این گفت وگو را در زیر می خوانید:

    قبل و بعد از تصویب لایحه الحاق کشور عزیزمان ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) پیامک هایی بعضا با محتوای ترساندن و توهین آمیز به نمایندگان ارسال شد، به نظر شما پشت پرده ارسال این پیامک ها چیست؟

    یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با دفاع از مدیریت لاریجانی در مجلس و حرفه‌ای و تحسین‌برانگیز خواندن آن راجع به احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در ان

    بنده اهمیتی جهت این حرکت ها قائل نیستم چون خیلی هم بی سابقه نیست و در گذشته هم شاهد این حرکت ها بودیم. ولی در نگاه کلی تر این گونه کارها ابزاری جهت تاثیرگذاری بر نمایندگان هست؛ اقداماتی که تا حدی در دنیا جهت بیان مطالبات استفاده می شود لذا از این بُعد نشان دهنده زنده بودن، پویابودن و در صحنه بودن مردم و داشتن احساس مسئولیت آنهاست که باید استقبال کرد ولی با این پیش فرض که چنین مجالی به همه افراد با نظر ها و طیف های متفاوت داده شود نه اینکه تنها یک طیف خاص بتواند نظراتش را ابراز کرده و حتی از آن جهت فشار و ترساندن آن هم بعضا ترساندن جانی استفاده کند.

    البته همواره شاهد حضور گروه های متفاوت برابر مجلس جهت بیان مطالبات صنفی ارزش هستیم که اعتقاد دارم برگزاری چنین تجمعاتی برابر مجلس باعث تقویت دموکراسی، مردمی ماندن و مردمی شدن مجلس و در نهایت کمک به حاکمیت می شود به همین علت پیشنهاد ایجاد فضایی برابر مجلس جهت بیان خواسته های مردم را داده ایم ولی باید این فضا جهت بیان مطالبات سیاسی همه طیف ها فراهم شود نه اینکه تنها یک طیف خاص بدون مجوز از مرجعی بتوانند برابر مجلس تجمع کنند و تجمع هر گروه و فرد دیگری منجر به برخورد پلیس و حتی بازداشت شود. نمونه آن تظاهرات تعدادی از وکلا در میدان بهارستان جهت انتقاد از کنوانسیون خزر و یا اعتراض به فرآیند انتخابات و نظارت شورای نگهبان بود که باعث بازداشت آن ها شد.

    به هر صوت رویه این دوستان جهت بیان نظراتشان مدنی نیست، اعتراضاتی با مضامین اغلب توهین آمیز که از مراکزی سازماندهی می شود. بعضی از پیامک ها به اندازه ای مستهجن و توام با رکیک ترین فحش های ناموسی است که امکان انتشار آنها هم وجود ندارد. لذا این نوع اعتراضات برخاسته از یک بلوغ مدنی نیست و زیاد جنبه ترساندن دارد.

    احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در ۱۴۰۰ وجود دارد / محمود صادقی

    با وجود همه این موارد باز هم اعتقاد دارم این اتفاقات مهم نیست و نباید اینقدر جهت آن اهمیت قائل شد که تبدیل به دغدغه شده است و آن را پیگیری کنیم. به هرحال جریانی است که وجود دارد و باید با این واقعیات کنار آییم.

    این صحبت های شما در حالی است که انگار توهین به مسئولان به وسیله جریانی خاص تبدیل به رویه شده است است که نمونه آن توهین به رییس مجلس، نوه امام (ره) و رییس جمهور در چند سال گذشته هست. چقدر می توان رواج بداخلاقی در جامعه را منشاء این تحرکات دانست؟

    یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با دفاع از مدیریت لاریجانی در مجلس و حرفه‌ای و تحسین‌برانگیز خواندن آن راجع به احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در ان

    قطعا اگر افراد در این توهین ها مرتکب جرم شده است و کارشان عنوان مجرمانه پیدا کند در جای خود قابل پیگیری است همان طور در زمانی که با آقای لاریجانی مُهر پرت کردند پیگیری های مورد نیاز صورت گرفت.

    بنده شخصا بنایی جهت پیگیری این اتفاقات ندارم، حتی جهت بعضی از این پیامک ها جواب هایی با این مضامین داده ام که «آجرکم الله» و «اجرکم عندالله» چون این کارها را با نیت خالص انجام می دهند.

    احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در ۱۴۰۰ وجود دارد / محمود صادقی

    این پیامک ها در گذشته از طریق سامانه ای منتشر می شد ولی افراد این بار با شماره های شخصی پیامک ارسال کردند که خیلی از پیش شماره ها ۹۱۵ و مربوط به استان خراسان است آنها حتی در مواردی خودشان را اینگونه معرفی می کنند که دانشجوی انقلابی، مادر شهید، ایثارگر و غیره هستند.

    برخی از کارشناسان بعد از تصویب لایحه CFT از تاثیر رییس مجلس سخن گفتند، شما چقدر آقای لاریجانی را در این باره و سایر تصمیمات مهم مجلس تاثیرگذار می دانید؟ آیا آقای لاریجانی بانگاهی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ این کارها را انجام می دهد؟

    بنده مشخصا راجع به ی روند بررسی لایحه CFT به آقای لاریجانی انتقاد دارم. اعتقاد دارم طولانی شدن روند بررسی، رای گیری و تصویب CFT قابل انتقاد هست، حتی اگر آن را سوء مدیریت ندانیم یک نوع مسامحه بوده که باعث تصویب این لایحه در وقت اضافه شد.

    به نظرم آقای لاریجانی بنابر ملاحظات خاصی که در مورد گزینش هیأت رییسه داشت بررسی این لایحه را به تاخیر انداخت این گونه که بعضی نمایندگان اخطار قانون اساسی می دادند و ایشان با توجه به این سیگنال ها بررسی را به تعویق انداخت و در نهایت حق مجلس را ضایع کرد آیا که اگر لایحه آن وقت به رای گذاشته می شد شاید رای بیشتری می آورد و به موقع در مهلت موردنظر مراحل تصویب نهایی را طی می کرد. با این نگاه اعتقاد دارم رییس مجلس در بررسی CFT مماشات و ملاحظه کاری زیادی کرد. شاید می خواست ضمن احترام به آرای مخالف اجازه پخته تر شدن بحث ها را دهد تا مجال بررسی بیشتری فراهم شود.

    به طور کلی با وجود تمامی انتقادات به آقای لاریجانی مدیریت ایشان را در موارد متفاوت تحسین می کنم نمونه مدیریت سطح بالای ایشان در روز حمله تروریستی به مجلس هست، با وجودی که در لحظه حمله در مجلس به علت جلسه ای در بیت حضور نداشت ولی خود را بلافاصله به جلسه رساند و تا وقت خروج آخرین نماینده هم در پارلمان ماند.

    نمونه دیگر داشتن شرح صدر زیاد در اداره جلسه بررسی لایحه CFT بود، نماینده ای آیین نامه را پاره و به سمت او پرتاب کرد ولی واکنشی نشان نداد یا اینکه با پذیرش تذکر آقای پژمانفر درمورد قطع سخنان آقای نقوی حسینی عذرخواهی کرد. این یعنی این فرد ظرفیت بسیار بالایی دارد که در آن بحبوحه تصویر العمل مناسب از خود نشان می دهد.

    در مجموع به نظرم جدا از پاره ای از نقدها، آقای لاریجانی در مدیریت مجلس ضمن اشراف به آیین نامه تسلط کافی به فضای صحن داشته و ظرفیت اوج و تحسین برانگیز دارد، هرچند که اعتقاد دارم بعضا علی رغم آیین نامه مداخله هایی هم می کند به عنوان نمونه در جریان طرح سوالم از وزیر اقتصاد راجع به حساب های قوه قضاییه علی رغم آیین نامه آن را از دستور خارج کرد که پرسش با خروج ایشان از مجلس و در وقت ریاست آقای پزشکیان مطرح شد.

    حال اینکه ایشان نگاهی به آینده و انتخابات ریاست جمهوری دارد هم عنوان محتملی است که ممکن است هر شخصیت سیاسی داشته باشد.

    این یعنی شما ریاست آقای لاریجانی را بر ریاست آقای عارف ترجیح می دهید؟

    بدیهی است که ریاست آقای عارف را ترجیح دهم و از نظر فراکسیونی از کاندیدای خودمان حمایت کنم، ولی این به معنای عدم تایید مدیریت خوب آقای لاریجانی نیست. از آن طرف هم اگر مدیریت آقای لاریجانی را تحسین می کنم بدان معنا نیست که اگر مسابقه بین او و آقای عارف باشد به آقای لاریجانی رای دهم. حرف بنده آن است که آقای لاریجانی در مدیریت مجلس بسیار حرفه ای عمل کرده و تسلط کامل بر آیین نامه دارد. همچنین می تواند در لحظات خاص، بحران و تنش تصمیم گیری مناسب و کاملا مدیریت شده است داشته باشد کما این که نقاط ضعفی هم دارد.

    همان طور که شما از نحوه اداره مجلس به وسیله لاریجانی دفاع می کنید بعضی معتقدند که بخشی از فراکسیون امید پشت علی لاریجانی رفته و حتی در انتخابات هیات رییسه سال سوم به او رای دادند آیا چنین موضوعی صحت دارد؟

    بنده اطلاعی ندارم که عضوی از فراکسیون امید در انتخابات هیات رییسه به آقای لاریجانی رای داده باشد. البته شائبه هایی راجع به ی بعضی افراد وجود دارد که از صحت آن مطلع نیستم. ولی در ارزیابی از انتخابات هیات رییسه مجلس در سال سوم همین قدر کافی که رای آقای عارف در دور اول از آقای لاریجانی زیاد بود و در دور دوم با اینکه آقای حاجی بابایی کاندیدای فراکسیون ولایی با او ائتلاف و جهت او تبلیغ کرد ولی آقای عارف ۱۲۴ رای را کسب کرد و حدود ۲۰ رأی با او فاصله داشت، حتی شاهد بودم که افرادی خارج از فراکسیون امید هم به آقای عارف رای دادند. البته شاید هم همه کسانی که ظاهرا عضو فراکسیون امید هستند به آقای عارف رای نداده باشند.

    اخیرا بعضی از فعالان اصلاح طلب صحبت از حمایت از لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ داشته و حتی او را فرزند خلف مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی تعبیر کرده اند، چقدر حمایت اصلاح طلبان را از لاریجانی محتمل می دانید؟

    فضای سیاسی در کشور عزیزمان ایران بسیار سیال و غیرقابل آینده نگری هست. به طوری که کسی یک یا دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری فکر نمی کرد کاندیدای اصلاح طلب به نفع روحانی کنار رفته و همه به او رای دهند هرچند که از رای خود هم دل خوشی نداریم. به هرحال شرایط سیاسی به گونه ای است که گاهی جهت تصمیم گیری به جایی می رسیم که چاره ای جز رای دادن به یک فرد را نداریم.

    با این پیش فرض بنده این احتمال را رد نمی کنم که در انتخابات ۱۴۰۰ اصلاح طلبان در شرایطی قرار بگیرند که ناگزیر به حمایت از فردی با ویژگیهای لاریجانی شوند. در عین حال با توجه به تجربه نه چندان موفق حمایت اصلاح طلبان از روحانی بویژه در دولت دوم او که باعث تنزل سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان شد روش تعامل با جناح اعتدالی یا اصولگرای میانه نیاز به تامل و دقت نظر بیشتری دارد اصلاح طلبان در حمایت از روحانی تمام سرمایه اجتماعی خود را به میدان آوردند ولی روحانی یا نخواست یا نتوانست به این اعتماد پاسخ درخوری دهد.

    با این وجود همه چیز به شرایط بستگی دارد، چون در عالم سیاست نمی توان مباحث را صفر و صدی مطرح کرد به خصوص از این جهت که اصلاح طلبان همواره با محدودیت هایی مواجهند و باید انعطاف پذیری داشته باشند. نمونه آن انتخابات مجلس است که اکثر کاندیداهای اصلاح طلبان از بین بردن شدند. در آن هنگام روش دیگر قهرکردن با صندوق های رای بود ولی ما روش انتظارات حداقلی و همکاری حداکثری را گزینش کردیم گرچه نتیجه ایده آل نبود، ولی قابل قبول شد. خروجی مجلس محصول این ترکیب هست. هرچند بسیاری از نمایندگان فراکسیون امید توانمندی های ایده آل را جهت کار پارلمانی ندارند، ولی در طول دو سال گذشته در مقاطع متفاوت تاثیر خود را گذاشتند که بارزترین آن لوایح مرتبط با مبارزه با پولشویی و طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان است که می توان منشاء تحولات شگرفی در بدنه مدیریت کشور شود.

    البته به نظر می رسد مجموعه اصلاح طلبان باید جهت حرکت آینده از پویایی تحرک و جسارت بیشتری برخوردار شوند و ضرورت دارد راهبردهای خود را به روز کنند به نظرم توصیه ای که اخیرا آقای خاتمی در جلسه با شورای هماهنگی اصلاحات مطرح کردند در تدوین راهبردهای تازه باید مورد توجه و تاکید قرار گیرد و آن ضرورت برانگیختن احساس شهروندی در آحاد مردم یعنی احساس ذی حق بودن در برابر حاکمیت و احساس مسئولیت اجتماعی و بدنبال آن تقویت جامعه مدنی است این امر باید به مثابه سنگ بنای توسعه در کشور عزیزمان ایران مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

    این صحبت های شما در حالی است که بسیاری از مردم از عملکرد فراکسیون امید ناراضی هستند، آیا شما معتقدید نمایندگان عضو این فراکسیون آنقدر عملکرد مطلوبی داشته که بتوانند رضایت مردم را جلب کنند؟

    فراکسیون امید یکی از سه فراکسیون مجلس است و فعال مایشاء نیست. آیا مردم از عملکرد کلیت مجلس و دیگر فراکسیون ها رضایت دارند؟ به نظر من در طول وقت به علت سیاست هایی که اعمال شده است مجلس دوره به دوره کارآیی اش ضعیف تر شده است است لذا جهت ارزیابی عملکرد فراکسیون امید باید انتظارات را متناسب با مقدورات کرد و کارها آن را مورد بررسی قرار داد کما اینکه بخش قابل توجهی از عملکرد این فراکسیون گزارش نشده و به تبع آن دیده نشده هست. این خود یک ضعف است که فراکسیون امید از نظر رسانه ای بسیار ضعیف عمل می کند.

    البته به هر دلیلی مشی آقای عارف حرف زدن نیست که قطعا حکمتی پشت آن هست. قاعدتا سخنگوی فراکسیون هم باید با رسانه ها تعامل داشته باشند که شاید جهت او هم محدودیت هایی از جانب هیات رییسه اعمال شود و خیلی آزادی عمل نداشته باشند.

    از طرف دیگر اصلاح طلبان در رسانه ی ملی مجال ظهور و بروز ندارند هر شش شبکه مهم رسانه ملی در اختیار اصولگرایان است حتی فیلمبرداری از صحن مجلس به گونه ای انجام می شود که اشخاص فراکسیون امید نشان داده نشود. صداوسیما در طول دو سال گذشته طوری عمل کرده که انگار نمایندگان اصلاح طلب در مجلس حضور ندارند و دائما با تکنیک خاصی اعضای فراکسیون امید را بصورت سیستماتیک سانسور می کند.

    به عنوان مثال براساس رویه ای نمایندگان هر شهر و استان باید در شبکه های استانی تریبون داشته و فعالیت هایشان از آن شبکه پخش شود، ولی شبکه پنج(تهران) کماکان به صورت محدود با تعداد خاصی از نمایندگان پایتخت کشور عزیزمان ایران مصاحبه کرده و طوری فعالیت ها را بازتاب می دهد که انگار اصلا نمایندگان پایتخت کشور عزیزمان ایران وجود ندارند یا اقدامی انجام نمی دهند.

    نمونه دیگر را می توان در کمیسیون امنیت ملی دید. در دو سال قبل که آقای نقوی حسینی سخنگوی این کمیسیون بود مدام روی آنتن بود، ولی امسال که آقای نجفی خوشرودی سخنگوی این کمیسیون شد به ندرت تلویزیون با او مصاحبه می کند، گویا از نظر صداوسیما هنوز آقای نقوی حسینی سخنگوی این کمیسیون هست. اینها نشان می دهد که در کنار ضعیف بودن استراتژی فراکسیون امید جهت استفاده از رسانه ها، رسانه ملی هم تلاش در ندیده شدن نمایندگان عضو فراکسیون دارد و شاید رسانه های هم سو هم خوب عمل نمی کنند.

    البته نباید عملکرد مطلوب اعضای فراکسیون امید در هیات های نظارت را نادیده گرفت به طور نمونه آقای میرزایی و زن مافی به عنوان ناظر در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نقش موثری در صدور مجوز جهت تشکل ها و احزاب داشتند و یا این که تاثیر حضور اعضای فراکسیون امید در هیات های مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها به خوبی دیده شد.

    فراکسیون امید در مقاطع رای اعتمادها هم بسیار موثر بوده و کارهای نظارتی خوبی هم انجام داده است این ها همه بدان معناست که باید نقاط مثبت و منفی را کنار هم دید و بعد به ارزیابی عملکرد پرداخت. با وجود این بنده هم اعتقاد دارم فراکسیون امید از پتانسیلش به خوبی استفاده نکرده و می توانست عملکرد بهتری داشته باشد.

    به هر حال در مجموع عملکرد فراکسیون امید را قابل دفاع می دانم ولی مطلوب نیست. نمره فراکسیون امید را از ۲۰، ۱۲ می دهم. قبلا به فراکسیون امید نمره ۱۰ می دادم که به خاطر عملکردش در بررسی CFT دو نمره اضافه کردم.

    شما در حالی از عملکرد فراکسیون امید در بررسی لایحه CFT دفاع می کنید که آمار مخالف و موافق این لایحه و انتشار بعضی اسامی مخالفان نشان دهنده مخالفت بعضی از اعضای این فراکسیون با این لایحه است از طرفی دیگر عملکرد بعضی از اعضای فراکسیون در استیضاح وزرا شائبه انشقاق در فراکسیون را شدت یافتن می کند. آیا شما با این عنوان موافق هستید؟

    عملکرد هر نماینده تابع متغیرها و عوامل مختلفی است که یکی از آنها تاثیر فراکسیون بر نمایندگان هست. به عبارت دیگر عملکرد فراکسیون امید حزبی نیست بعضی از نمایندگان عضو این فراکسیون پیشینه اصلاح طلبی و تجربه کار سیاسی ندارند و تنها به خاطر شرایط در لیست امید گذاشته شدند.

    متغیر مهم دیگر پرسشها منطقه ای نمایندگان است که در خیلی از موارد آن را ترجیح می دهند در موضوعاتی مانند رای اعتماد یا استیضاح اولویت را به پرسشها منطقه خود همچون کم آبی و یا پرسشها دیگر می دهند آن هم در شرایطی که زیاد اعضای فراکسیون اعتبار سیاسی ندارند.

    مشخصا در بررسی لایحه CFT جنبه ارعابی حاکم تاثیرگذار بود. آینده نگری می کردم که اگر شرایط عادی بود حداقل رای موافق این لایحه ۱۶۰ رای بود. استدلال آن است که براساس اعلام صورت گرفته دو فراکسیون امید و مستقلین رای موافق داشتند کما این که آقای عارف رسما موضع گیری آشکار نکرد ولی رویکرد چیز دیگری را نشان می داد. با این حساب باید لایحه CFT زیاد از ۱۴۳ رای را کسب می کرد.

    از طرف دیگر بعضی از اعضای فراکسیون امید در وقت رای گیری لایحه CFT در مجلس به دلایلی همچون ماموریت حضور نداشتند و دو نفر هم علی رغم حضور در رأی گیری همکاری نداشتند، متاسفانه این عنوان مسبوق به سابقه است که در وقت رای گیری مباحث حساس حداقل ۱۵ نفر از نمایندگان فراکسیون امید نیستند. این بی مسئولیتی و ضعف بعضی از اعضای فراکسیون است.

    یکی از ضعف های فراکسیون امید علی رغم فراکسیون ولایی آن است که در مدیریت صحن فعال نیست .با اینکه این عنوان همواره مطرح شده است ولی نتوانستیم در این رابطه عملکرد خوبی داشته باشیم. شاید یکی از دلایل آن نوع جایگاه حضور نمایندگان و صندلی های آنها در مجلس است که هماهنگی ارزش در صحن شلوغ مجلس بسیار سخت است حال اینکه در خیلی از مجالس دنیا به هر فراکسیون محدوده معینی تخصیص داده شده است داده شده است است.

    به هر حال فراکسیون ولایی هنگام رأی گیری در مورد طرح ها و لوایح مهم به سرعت رای خود را جمع کرده و هماهنگ می شوند ولی فراکسیون امید از این نظر ضعیف تر هست. نمونه آن طرح مربوط به عفو عمومی است که هنگام رأی گیری راجع به فوریت آن خود آقای فتحی به عنوان طراح در جلسه حضور نداشت و آقای کاظمی نماینده ملایر از آن دفاع کرد. البته این طرح در دستور کار مجلس نبود ولی به علت خارج شدن یک پرسش از دستور کار به صورت آینده نگری نشده مطرح شد. اگر فراکسیون امید هماهنگی و مدیریت خوبی در آن لحظه داشت اجازه نمی داد طرح به این مهمی بدون برنامه ریزی و آینده نگری در دستور کار قرار گیرد.

    اینها همه نشان می دهد ما نتوانستیم فضای صحن را به خوبی در دست بگیریم و اصولگرایان عملکرد منسجم تری داشتند؛ باید این را هم در نظر گرفت که اغلب دوستان اصولگرا سابقه نمایندگی بیشتری دارند که این باعث زیاد کردن تجربه پارلمانی آنها شده است است.

    با ورود مجلس دهم به سال سوم کاری اش و گذشت یکسال از عمر دولت دوازدهم مردم به ارزیابی عملکرد اصلاح طلبان می پردازند، ارزیابی که خروجی آن را می توان در نظرات کارشناسان سیاسی و فعالان اصلاح طلب دید که بعضا عمر اصلاح طلبی را تمام شده است می دانند و بر لزوم استفاده از ظرفیت های دیگر تاکید دارند. با در نظرگرفتن این که در آستانه انتخابات مجلس یازدهم هستیم فکر می کنید چطور می توان از ظرفیت اصلاح طلبان استفاده کرد و چقدر بازیابی مجدد این جریان سیاسی را مهم می دانید؟

    باید در وهله اول میزان نارضایتی از اصلاح طلبان را بررسی کرد اینکه این عنوان واقعیت دارد یا اینکه طیف برابر آن را پررنگ و بزرگ کرده است؟ آیا نارضایتی از عملکرد مجلس به حساب اصلاح طلبان گذاشته می شود یا اینکه ضعف دولت به نام اصلاح طلبان تمام می شود؟

    ضمن اینکه باید اصلاح طلبی را از اصلاح طلبان جدا کرد. نباید عملکرد فردی را که به مرام و منش اصلاح طلبی پایبندی ندارد به حساب اصلاح طلبی گذاشت. اصلاح طلبی روش و منش هست. در عین حال من هم نارضایتی ها را انکار نمی کنم ولی نباید از این غفلت کرد که عنوان با عملیات روانی پررنگ و شدت یافتن می شود.

    من هم قبول دارم اصلاح طلبان با شرایط فعلی به خصوص از مقطع دی ماه سال گذشته به بعد در افکار عمومی جایگاه گذشته را ندارند. یکی از دلایلش هم به احساس تعهد و مسئولیتی برمی گردد که رهبران اصلاح طلب به ایران، انقلاب و نظام دارند، آن ها احتیاط کردند تا فضا منجر به برهم خوردن امنیت و ایجاد مخاطره جهت تمامیت ارضی کشور عزیزمان ایران و هم آوایی با براندازان نشود. آن ها علی رغم انتقادات زیاد به سازوکارهای موجود ایستادند و از نظام و کلیت آن دفاع کردند حال اینکه براندازان و تندروها کمر به قطع ریشه نظام آن هم با اتکا به بیگانگان بسته اند.

    به نظرم دو گروه به مثابه دو تیغه یک قیچی که در ظاهر باهم تضاد دارند ولی جهت قطع یک ریشه یعنی ریشه جمهوری اسلامی به ما هو جمهوری اسلامی همان نظام مردم سالاری متکی بر آرای مردم با ماهیت اسلامی و دینی تلاش می کنند؛ این دو تیغه قیچی مشمول بر براندازان و صهیونیست ها از یک سو و تندروهای داخلی از سوی دیگرند که دست به دست هم دادند و علیه گرایش اصلاح طلبی به عنوان گرایش اصیل انقلابیون حرکت می کنند، لذا باید مراقب شگردهای رسانه ای آنها باشیم در عین حال نقد درون گفتمانی هم باید داشته باشند.

    معتقدم باید گفتمان اصلاحات به روزتر و متناسب تر با خواسته ها و مطالبات اقشار مردم باشد. مردم گرفتاری های اقتصادی و معیشتی دارند که باید با اولویت پیگیری کرد. البته فراموش نکنیم پرسشها اقتصادی ریشه در پرسشها سیاسی دارد چون توسعه سیاسی پیدا نکردیم شاهد آثار زیان باری هستیم که باعث عدم توسعه اقتصادی شده است است.

    وقتی مردم می بینند یک مرتبه ارز به ۱۹ هزار تومان رسید و تورم لجام گسیخته شد دیگر برایشان مسائلی دیگری همچون وجود آزادی سیاسی و آزادی رسانه ها مهم نیست لذا باید اصلاح طلبان تحول گفتمانی را با برنامه دنبال کنند. در انتخابات مجلس هم فراکسیون امید با یک برنامه ۱۲۶بندی مبتنی بر الگوی توسعه پایدار روی کار آمد. این انتقاد به خودمان هم وارد است که در طول دو سال گذشته شاید تنها چند بند از این برنامه مورد عمل قرار گرفت. البته قرار شده است این برنامه ها تا آخر این دوره مجلس دنبال شود. امیدواریم در وقت باقی مانده موثرتر باشیم.

    موضوع دیگر که این روزها در حوزه اصلاح طلبان شنیده می شود راه اندازی پارلمان اصلاحات است که هنوز به صورت جدی وارد فاز عملیاتی نشده هست. با در نظرگرفتن این که شما دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها هستید ارزیابی تان از این اقدام چیست؟

    این طرح تقریبا در شورای هماهنگی نهایی شده است است ما هم در انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها چند جلسه روی آن بحث کردیم، ولی به طور کلی باید نشانه نهایی را مورد بررسی قرار داد و این که می خواهیم به چه چیزی برسیم. پیشنهاد دهندگان اعلام می کنند نشانه پوشش زیاد مجموعه اصلاح طلبان و رسیدن به جامعیت هست. تاکید آنها این است که در پارلمان اصلاحات احزاب محوریت داشته باشند. آنها به شخص محوری منتقدند و تاکید دارند که باید احزاب و نه اشخاص محوریت داشته باشند.

    به نظرم باید کاملا این موارد با لحاظ همه جوانب مورد نقد قرار گیرد. این خیلی ایده آل است که احزاب محوریت داشته باشند ولی باید بررسی کرد عملا تا چه اندازه احزاب در سپهر سیاسی کشور عزیزمان ایران مجال نقش آفرینی دارند و این که اساسا حزب به معنای داشتن تشکیلات، برنامه، عضوگیری و فراگیری قابل توجه وجود دارد؟ بعضی از احزاب آنقدر عضو دارند که تعداد آنها در یک ژیان یا فولکس جا می گیرند از آن طرف هم ۳۰ عضو در شورای هماهنگی هستند، ولی آیا اساسا ظرفیت ۳۰ حزب را داریم که پیشنهاد ایجاد پارلمان اصلاحات آن هم با ۵۰۰ عضو داده می شود؟

    ابهام دیگر آن است که چگونه می خواهند از اشخاصی با تاثیر غیرقابل انکار همچون آقای خاتمی استفاده کنند. باید روی این عنوان به خوبی فکر شود تا داشته هایمان متلاشی نشود، البته این ایده مطرح شده است و در شورای هماهنگی هم به نقاطی رسیدند. در جلسه شورای سیاست گذاری هم در حضور آقای خاتمی مطرح شد و ایشان و آقای عارف هم تائید کردند.

    برخی دوستان بر تشکیلات پارلمان اصلاحات اصرار دارند ولی دغدغه بنده آن است که چنین تشکیلات می خواهد به چه نیازی پاسخ دهد؟ آیا شورای سیاست گذاری را نمی توان ارتقا داد تا آن نیاز را تأمین کند آیا بهتر نیست نصاب دقیقی جهت اشخاص گذاشت و محور احزاب را در شورای سیاست گذاری تقویت کرد. در خود انجمن هم بحث ها به نتیجه نرسیده هست. بعضی از اعضای شورای سیاست گذاری ایده را تایید می کنند ولی در جزییات اختلاف است.

    ما در دو انتخابات گذشته علی رغم تمامی محدودیت ها توانستیم به یک انسجام برسیم کما اینکه وجود اختلاف نظر در یک تشکیلات سیاسی دور از ذهن نیست. ما می خواهیم بررسی کنیم که تشکیلات موجود چه کاستی داشته که بخواهیم آن را جبران کرده و آن را ارتقاء دهیم.

    آیا چنین مواردی در دیدار اصلاح طلبان با آقای روحانی مطرح شد؟

    بنده حضور نداشتم. البته به این جلسه دعوت شده است بودم ولی به علت اینکه طبق برنامه ریزی قبلی باید به عنوان دبیرکل در مجمع عمومی انجمن اسلامی مدرسین در مشهد شرکت می کردم در جلسه با رییس جمهور حضور پیدا نکردم.

    در ابتدای حضورتان در مجلس، دادستانی جهت شما حکم جلبی صادر کرد بعد از آن هم متعددا نام شما جهت بررسی پرونده ای در هیات نظارت بر واکنش‌ها نمایندگان شنیده می شد در حال حاضر چه پرونده هایی در هیات نظارت دارید؟

    در آن وقت بعد از صدور حکم با نشانه کم کردن تنش ها به دادگاه مراجعه کردم تا ضمن احترام به ساختارهای نظام به آنها یادآوری کنم باید طبق قانون از طریق هیات نظارت عمل کنند آنها هم علی رغم انتظار تفهیم اتهام کرده و قرار کفالت صادر کردند. آنها وانمود می کردند عنوان تنها شکایت شکات شخصی است ولی بعدا مشخص شد عنوان مهم بر سر شکایت دادستان در خصوص اظهاراتم در مجلس راجع به حساب های سپرده قوه قضاییه است.

    در موارد دیگر هیات نظارت در تعدادی از شکایت ها تشخیص داده که کارها بنده مغایر با وظایف نمایندگی ام نبوده و در تعداد دیگر تشخیص غیر از این دادند. به طور مثال بنده دو روز قبل از شروع مجلس مصاحبه ای با خبرگزاری فارس راجع به بورسیه ها داشتم که در این مورد هیات نظارت تشخیص داده که چون مصاحبه چند روز قبل از شروع به کار مجلس دهم بوده پیگیری به آن خارج از صلاحیت هیأت نظارت است.

    البته طی این دو سال رفته رفته واکنش‌ها هیات نظارت پخته تر و در یک سال اخیر احکام صادر شده است تخصصی تر شده، فکر می کنم ۱۴ مورد از شکایات را هیات نظارت به دادسرا ارجاع کرده است که در واقع ۷ مورد آن یک شکایت است که هفت نفر به عنوان بورسیه مطرح کردند. یک مورد آن به شکایت دادستانی بر می گردد و مربوط به تعبیری است که در تذکری در صحن در مورد بازپرسی که علی رغم قانون دستور جلب را داده بود مطرح کردم. یک مورد هم مربوط به شکایت یکی از نمایندگان راجع به اظهاراتم در انتقاد از مصاحبه او درمورد خودکشی یک دانشجوی بورسیه هست. اخیرا هم یعنی حدود یک ماه پیش دادستانی نامه ای با دو اخطاریه جهت مراجعه به دادگاه داده بود که چون متن شکایت معلوم نبود درخواست کردیم آن را به هیات نظارت بدهند.

    بعضی از شکایات هم به علت صحبت ها و حتی توییت هایم بوده که خوشبختانه در این موارد تشخیص هیات نظارت این بوده که در چارچوب وظایفم عمل کرده ام.

    برخی از رسانه های معاند اخباری مطرح می کنند مبنی بر این که اطلاعات سپاه و حفاظت اطلاعات قوه قضاییه طرحی جهت بازداشت شما دارند، آیا این عنوان صحت دارد؟

    اخبار این رسانه بسیار مشکوک است قبل از آن هم عنوان کرده بودند که طرحی جهت ترور بنده وجود دارد و بار دیگر خبر از بازداشتم را دادند که باعث نگرانی بعضی دوستان شد.

    اینها خبرسازی است و هیچ اتفاقی هم نیفتاده و دلیلی هم ندارد. کار حفاظت اطلاعات قوه قضاییه ارتباطی با نمایندگان مجلس ندارد و مربوط به قضات و دستگاه قضایی هست؛ اطلاعات سپاه هم با من مشکلی ندارد. مسائلی که موکلان مطالبه می کنند را اعلام و خیلی راحت مطرح می کنم، خوشبختانه نماینده پارلمانی هم دارند و جلسه می گذاریم و مکاتبه می کنم و چیز پنهانی هم نداریم. من حتی به آقای طائب یک نامه مشفقانه انتقادی نوشتم آنها هم پاسخ دادند. اگر بر فرض هم بنابر بازداشت باشد طبیعتا باید قرار بازداشت صادر شود خوشبختانه بعد از آن جریان قوه قضاییه هم مباحث را از مسیر هیات نظارت دنبال می کنند. مطمئنم اگر عنوان احضار، اخطار و حتی جلبی هم باشد قوه قضاییه از مسیر هیات نظارت دنبال می کند.

    با توجه به این که شما عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات هستید، آخرین پیگیری هایتان از اوضاع دانشجویان بازداشتی به کجا رسیده است؟

    بنده و کمیته ای از فراکسیون امید متشکل از زن سعیدی و آقای موسوی و آقای کاظمی نماینده ملایر در مقاطع مختلفی اوضاع دانشجویان بازداشتی را پیگیری کردیم. در جریان حوادث دی ماه سال ۹۶ حدود ۷۰ دانشجو پرونده قضایی داشتند که قرار جهت آنها صادر شد. نتیجه پیگیری ها آن بود که دیگر کسی در بازداشت نباشد. طبق اطلاع من ۱۷ پرونده بررسی و جهت ۹ نفر حکم صادر شده است ولی هیچ کدام از احکام اجرا نشده هست. البته احکام سنگینی همچون حبس صادر شد که بدوی بود و باید قطعی می شد.

    ظاهرا وزیر علوم و مجموعه وزارت علوم تعاملی با قوه قضاییه داشتند که احکام صادره به آن شکل اجرا نشود و عنوان مدیریت شود. تا جایی که اطلاع دارم این احکام اجرا نشده است.

    بیشترین تعداد پرونده های دانشجویان بازداشتی مربوط به اعضای شوراهای صنفی بودند انتقاد ما هم این بود که آیا اکثر ضابطان از وزارت اطلاعات بوده و آیا زیاد بازداشت ها از دولت کلید خورده پاسخ آن بود که زیاد بازداشتی ها گرایش های خاص اعتقادی دارند که در آرای قضایی هم به آن اشاره شده است هست. باز هم تاکید می کنم که طبق اطلاعم هیچ حکمی اجرا نشده و یا احکام صادره به قطعیت نرسیده هست. فکر می کنم به خاطر پیگیری های نمایندگان و تعامل وزارت علوم با قوه قضاییه است.

    البته اگر دانشجویی باشد که حکم اش اجرا شده است به ما اطلاع دهند که پیگیری کنیم چون بنا نبود احکام اجرا شود. به ما اعلام شده است وزیر علوم با رییس قوه قضاییه و دادستان تعامل و مذاکره کردند که با توجه به شروع سال تحصیلی شرایط به گونه ای مدیریت شود تا دانشجویان از تحصیل بازنمانند.

    با توجه به حساسیت سیاسی و شرایط جو به تعبیر خودشان شرایط با رافت و گذشت مدیریت شده، شنیدم این مدیریت طوری بوده که بعضا دانشگاه محل تحصیل افراد را عوض کردن داده اند.

    وضعیت دانشجویان ستاره دار چگونه است؟احکام دانشجویان بازداشتی اجرا نشده این تعامل وزارت علوم با قوه قضاییه است که به شکل دیگری اجرا شود؛ شنیدم دانشگاه محل تحصیل آن ها را عوض کردن دادند.

    دانشجویان ستاره دار مربوط به ورود به مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری است تا آنجایی که بنده مطلع هستم و پیگیری کردم مسئله زیاد دانشجویان ستاره دار حل شده است و به صورت مشروط با عضویت آنها موافقت کردند، ولی مراجعات موردی هم وجود دارد که می گویند هنوز جهت عضویت مسئله دارند ما پیگیر هستیم.

    با روی کار آمدن دولت روحانی و بعد از آن مجلس دوازدهم مطالبه برطرف حصر به شدت از سوی قشری از جامعه دنبال می شود، جهت تحقق این عنوان چه آینده ای را متصور هستید؟

    رفع حصر یکی از مطالبات بسیاری از مردم و نمایندگان بوده و فراکسیون امید در قالب کمیته ای آن را پیگیری می کند. دولت هم پیگیر بوده و ظاهرا در شورای امنیت ملی تصویب شده، در مقطعی شنیدیم مساله دیگر فیصله پیدا می کند گشایش های خوبی هم خوشبختانه رخ داده هرچند که از نظر ما و از دید حقوقی عمل غیرقانونی بوده چون محاکمه ای نشده و روند قضایی رخ نداده که حکم آن حصر باشد لذا اقدام خلاف قانون اساسی است ولی از نظر سیاسی به نظرم خیلی سریعتر می توانست مساله حل شود محصورین هم نشان دادند که بنایی ندارند عمل اعتراضی خاصی انجام دهند نهایتا آقای کروبی نامه ای نوشته که خیلی ها هم می نویسند. بعضی می گویند به خاطر آن نامه ها برطرف حصر به تعویق افتاده که از آن اطلاعی ندارم. در مجموع از دولت آقای روحانی انتظار بیشتری می رفت که پیگیرانه تر عمل کنند.

    سوال مردم آن است که چه طور آقای احمدی نژاد به این راحتی می تواند به اظهارنظر بپردازد و هیچ برخوردی با او صورت نگیرد؟ حتی انتقاداتی از برخوردهای دوگانه مطرح می شود؟

    در این باره باید از مردها بپرسید. البته اصولاً ما از حصر و حبس هیچکس استقبال نمی کنیم و تأکید داریم باید راجع به همه از هر طیفی موازین قانونی و دادرسی عادلانه رعایت شود. به نظر می رسد در برخورد با نزدیکان آقای احمدی نژاد نیز بعضی از موازین دادرسی رعایت نشد. طبق اصل ۲۳ قانون اساسی متهم و حتی محکوم از حقوقی برخوردار است و هتک حیثیت او ممنوع و جرم است.

    البته در این مورد بنده یک مزاح دارم مبنی بر این که گویا بعضی افراد مشمول حدیث برطرف هستند در این حدیث آمده »رفع ارقام عن تسعة» یعنی از ۹ طایفه قلم وظیفه برداشته شده است هست. ظاهرا قلم وظیفه از بعضی افراد برداشت شده است و آنها را از نظر حقوقی مشمول حدیث برطرف می دانند. البته سخنگوی محترم قوه قضاییه گفته حکمتی در آن است و اخیرا هم گفته دیر و سریع دارد سوخت و سوز ندارد!

    واژه های کلیدی: انتخابات | لاریجانی | اصلاح طلب | اصلاح طلبان | علی لاریجانی | انتخابات مجلس | نمایندگان مجلس | گرایش اصلاح طلب | انتخابات شوراها | انتخابات ریاست جمهوری


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار